Reise

Amsterdam i bilder

Christmas Palace er en butikk i Amsterdam som selger julepynt hele året. De har et stort skilt utenfor som forteller deg hvor lenge det er til jul. Når vi var der, var det 29 dager til den store dagen, men stemningen inne i butikken tilsvarte lille julaften hjemme i Norge.

Det er ikke jentetur uten usunn mat. Her koser jeg meg med en croissant dekket av sjokolade. Jeg som egentlig ikke liker croissant en gang.

Her bodde vi, nede i kjelleren på hotellet, i et stort rom som tidligere var brukt som kontor.

Det var sykler over hele Amsterdam. Over alt hvor vi gikk holdt vi på å bli nedkjørt av en syklist.

Ombord på bussen som tok oss rundt i Amsterdam, både på land og i kanalene. Ved å trykke på noen knapper så ble bussen vår en båt.

Vi fant et lite julemarked som besto av 4-5 boder. Men julete som vi er, så måtte vi utnytte dette og koste oss med en kopp kakao og en nederlansk versjon av pepperkaker.

Årets tur innebærer alltid en tur innom Hard Rock. Stine gav meg den gode ideen at jeg kunne begynne å samle på ølglassene deres og det er derfor obligatorisk med en tur innom for å drikke glasset tomt før vi går.

Det var en fantastisk helg, og vi koste oss noe enormt.Turen var ikke særlig julete, men vi klarte å få litt jul ut av turen alikavel. Vi gleder oss til neste år. Da går turen til Stockholm!

Tiden flyr

Plutselig så var jeg hjemme fra 14 dager i Spania. Jeg klarer ikke helt å skjønne at jeg faktisk har vært vekke så lenge, men merket det når en liten rød firbeint kar føyk rundt som en sprettball på Flesland når mor og far endelig kom hjem til han igjen. Tenker dere heller har ønsket om å se hvor fantastisk vi har hatt det i Spania, så jeg deler noen av bildene med dere jeg. Ble tatt skremmende lite bilder denne gangen faktisk.

På resturant i Altea, vi dro hjem med magene fulle av god mat og kroppen full av myggstikk.

Soverommet vårt.

Huset vårt.

Bading i iskaldt vann i Collosa.

Middag i Altea.

Churros på Valor. Et stk fornøyd jente.

Det har vært en fantastisk ferie, men når gleder vi oss til å nyte 2 uker til med vår fantastiske lille Troy.

My very own bucket list.

I går så vi en film som gjorde stort inntrykk på meg, fordi den fikk meg til å tenke på alt jeg faktisk ønsker å gjøre før jeg dør, jeg kunne skrevet en personlig liste med alt jeg ønsker å gjøre før jeg dør, men jeg tenker å dele hva jeg ønsker å oppleve i forhold til reisemål.Det er ikke noe spesielt rekkefølge på punktene mine.

1. Det første jeg ønsker å gjøre, er å oppleve Machu Picchu. Noe jeg har hatt lyst til å gjøre i årevis.

2. Neste må være en tur til Egypt for å se pyramidene.

3. Å se Pompeii

4. Som dere ser er det en del ting som har med historie å gjøre på denne listen min, det kommer nok store deler av listen til å være. Neste på listen blir å dra til Roma, jeg vil se alt av historie som er å finne i byen, noe som betyr at jeg bør flytte til Roma.

5. Er en tur til India og Taj Mahal.

6. Må bli den en tur til Kina for å gå en tur på muren.

7. Så må jeg litt bort i fra historie, for det neste blir å spise pizza i Napoli.

8. En tur tilbake til New York står rimelig høyt oppe på listen min.

9. Jeg har 2 stk broer jeg vil gå på.

10. Jeg vil tilbake til Barcelona for å se hvor langt de er komt på La Sagrada Familia.

11. Jeg vil til Edinburgh.

12. Jeg vil til Florida og listen er rimelig lang når det kommer til hva jeg har lyst å gjøre.

13. Venezia

14. Når jeg var 6 år var familien på Kreta og vi tok turen til Knossos, jeg var helt hekta og nå drømmer jeg om å dra tilbake.

15. Grand Canyon

16. Jeg vil på nerdetur til New Zeland.

17. Chichen Itza

Jeg kunne laget en mye lenger liste, men lommeboken roper på meg og ber meg slutte å drømme.Så her er noen av drømmene mine, hva tenker dere? Har dere noen jeg ikke har?

De fleste bildene er hentet fra google.com

Nedtelling

Ferien har startet for meg, men Fredrik skal jobbe i 2,5 uke til. Så nå bruker vi tiden på å telle ned til vi skal dra avgårde på ferie. Hele familien min har leid en villa i Albir i Spania. Der skal vi tilbringe 2 flotte uker sammen med vårt faste reisefølge. Når jeg ligger her og hører det forferdelige høstværet utenfor så virker juli veldig langt unna. Men jeg får bare smøre meg med tålmod og i mellomtiden får jeg se på bildene av huset.

Dag 3 i Paris.

Nå skal det sies at vi var rimelig redusert etter en lang dag i Disneyland, men vi var rimelig bestemt på at vi skulle ut på livet. Eiffeltårnet stod først på planen i og med at vi bodde rett ved tårnet.

Parkene var fylt med hunder som løp fritt rundt og storkoste seg sammen. Og selv om det var såpass mye hunder så vi ikke noe hundedrit.

Se maurene. Her turde jeg ikke ta bilde og sendte Fredrik til å gjøre jobben. Høyder er ikke akkurat min greie.

Dette bildet er dedikert til min vakre Karoline.

Vi spiste lunsj på Hard Rock,  vi måtte uansett inn der slik at jeg fikk et "Paris" glass. Jeg samler på de store ølglassene til Hard Rock.

Vi spiste en såpass stor og god lunsj at vi ikke ble sulten igjen før til frokost dagen etter. Så mye ble det av den romantiske middagen vi skulle ha på kvelden. Vi sovnet god og mett kl 18 og våkenet igjen kl 21.

Siste post på helgens turs var Trimufbuen. Vi bro egentlig bare bort for å se, men valgte å holde oss på bakken. Vi var kjempe sliten og tok derfor bare en kurt tur ned Champs Élysées før vi tok metroen hjem. Det er tungt å være på ferie når man har så kort tid og så mye man skal få med seg.

Nå teller vi bare dagene til Spania i sommer. Vi elsker å ha ferie sammen. En liten pause i hverdagen til å bare være Christina og Fredrik og ikke ha noe bekymringer (som f.eks bachelor og eksamen)

Disneyland (Paris dag 2)

Meg og bestekompisen min (eller helten min alt etter som)

Animasjonsbygget var kjempe spennende, selv om jeg har lest og studert alt som har med disneyanimasjon å gjøre. Her snakker vi om hun som skrev hovedoppgave (på vgs vell og merke) om Disney og hans liv.

Og jeg trenger vel ikke fortelle dere at ingen av oss satt oss i den heisen der?

Bilshow, som var rimelig imponerende egentlig. Det var veldig gøy, selv om det ble litt vell mye fransk og bytting mellom engelsk og fransk. Til slutt bare gav jeg opp.

Inngangen til selve Disneyland (bak Mikke altså)

Det veldig så berømte slottet.

Noen som kjenner seg igjen?

Man blir plutselig barn igjen når man er i Disneyland.

Det var en fantstisk dag og jeg storkoste meg veldig. Vi var der fra de åpnet til de stengte og jeg gikk rundt med et stort glist festet i ansiktet hele dagen. Eller, på kvelden var det mer tårer. Jeg var rett og slett helt utslitt.

Paris dag 1

JEg har nå innsett at jeg må begynne å bestille flybilletter som er litt lengre ut på dagen. For reising sliter meg ut. Noe som gjorde at min første "Paristing" var å sove. Men etter en (lang) powernap dro vi avgårde for å se på livet.

Se så fornøyd hun er da! På undergrunden på vei til Notre Dame. Og nei, det var ikke så kaldt som det som ut som, det er bare jeg som ELSKER luer.

Vakre Notre Dame.

Meg og bestegutten min i parken som hører til Notre Dame

Vi spiste en fantastisk middag på en italiensk resturant. Vet at det "bare" er pizza, men den var faktisk overraskende god.

Vi var på besøk til den berømte pyramiden, men klarte ikke helt å se om Maria Magdalena var tilstedet.

Vi skulle henge opp en lås her, men tiden rakk rett og slett ikke til. Tiden går fort når det er så mye man skal oppleve og når man er i et så godt selskap.

Hejdå!

Nå drar disse to til Paris! Ønsker dere alle en fin helg enten dere skal være hjemme eller ute på tur.

Julemarked!

Tyskland er tydeligvis godt kjent for sine flotte julemarked. Vi er jo veldig glad i alt som har med julen å gjøre, så  vi skulle få mange julemarkeder presset inn på en helg, noe som ikke er så vanskelig i Berlin, det er så mange julemarked at vi kunne brukt mnd for å få med oss alt. Men her er de få vi besøkte. Noen bedre enn andre. Vi startet med julemarkedet rett utenfor hotellet, nemlig det veldig så kjente Gendarmenmarkt.

Dette julemarkedet lå fantastisk til, ikke bare med at det lå bra til for oss, men det lå foran en fantastisk flott kirke som hadde vært nok å se på i seg selv. Eneste som kan sies negativt om dette er vel at du må betale for å komme inn, men en såpass ubetydelig sum som 1 euro burde man klare når man først har tatt turen til Berlin.

Det som må nevnes er at det ikke er mye julepynt å finne på disse markedene, det er gjerne en eneste butikk som selger julepynt, som vist på bildet over, men ellers går det mye i kunst, hatter, luer, smykker og gløgg.

Neste julemarked var julemarkedet på Postdamer Platz. som ligger ved Sony senteret. Jeg syns egentlig dette lå veldig kronglete til, men det hadde såklart sin sjarme det og.

Vi ser vel alle at dette ikke er et julemarked, men i enden av ene "gangen" til julemarkedet på Postsdamer, så var det et kjøpesenter, som var så nydelig at vi bare måtte inn for å se.

Akebakken på Postdamer var virkelig noe som gjorde den verdt å besøke!

Favorittmarkedet vårt var definitivt markedet ved det røde rådhuset (Rathouse), det var kjempe stort og julemusikken gjorde det utrolig koselig. Her var det en laget til en bane slik at man kunne gå på skøyter, det var mulighet for ponni ridning for barna. Bodene var kjempe flotte og ikke minst, de hadde julepynt!

Jeg har vokst opp med spir i toppen av treet, så jeg fant et fantastisk spir som skal på toppen av treet vårt om to uker.

Hvis dere er ute etter en tur som gir dere masse julestemning så anbefaler jeg virkelig Berlin, men er dere ute etter å hamstre julepynt, så er ikke Berlin stedet. Men hele byen er fantastisk flott pyntet og det var virkelig en fantastisk tur.

Hotellrommet vårt.

Nå er jeg tilbake fra en fantastisk helg med masse inntrykk, masse mor og datter moro og to veldig så slitne fruer. Siden vi har opplevd mye og har en haug med bilder til dere, så skal jeg ta å dele inn i litt forskjellige innlegg til dere.

Først vil jeg starte med å vise dere noen bilder fra det fantastiske hotellrommet vårt. Vi trodde selv at en suite skulle være større enn denne var, men den fantastiske servicen vi fikk av dem kan vi ikke klage på. Alle som jobbet på hotellet var kjempe flinke og veldig så vennlige.

Var gjerne ikke et sjakktrekk å gi oss en dobbeldyne, spesielt når jeg ikke klarer å dele en dobbeldyne med Fredrik en gang, så det endte egentlig med at jeg sov sånn delvis med dynen på meg og resten på gulvet. Den var rimelig tung, så av en eller annen grunn så klarte jeg å kaste den ned på gulvet hver eneste natt og flere ganger for natten.

Det var et kjempe stort og flott bad, med vindu ut til soverommet og rett før avreise klarte vi å finne ut at speilet kunne flyttes på slik at man fikk totalt privatliv på badet. Godt vi har et så godt forhold for å si det sånn.

Vi fikk varme og gode morgenkåper på rommet de ble egentlig ikke brukt , men det måttes poseres litt med de uansett.

Når vi kom på hotellet fikk vi først gratis drikke fra baren fordi rommet ikke var helt klart enda, når vi kom opp på rommet, sto det både vin, drikke og "mat" klart til oss. Gratis såklart.

Room service!

Dette er bare begynnelsen, men et sted må man begynne!

Berlin here I come!!

Da drar jeg og min flotte mamma avgårde på årets juletur. Vi skal nå kose oss i 4 dager i kalde Berlin, med flotte julemarkeder, god  mat, shopping og masse kos. Jeg vet ikke om jeg har internett tilgang, men jeg skal prøve å oppdatere dere, hvis ikke så skal dere få en flott en når jeg kommer hjem.

Ha en fin helg alle sammen!

Reisetrollet

Jeg er av den typen som er veldig glad i å reise (jeg er bare ikke så trygg i luften) og gjør det så ofte jeg har råd og mulighet. Så nå er det neste året planlagt.

Jeg og mamma drar på jentetur hvert år. Første året dro vi til København og andre året til London. I år går jenteturen til Berlin og vi skal besøke en haug av julemarkeder for å komme i den rette julestemningen. Vi skal bo på en 5 stjerners hotell i en suite.

Rommet er 35 kvadrat og har en egen sofagruppe og diverse kjekke ting som man bare får på hotell. Dere skal så klart få se bilder derifra.

Tyskland er kjent for sine flotte julemarked og vi gleder oss veldig til å komme i den rette julestemningen og kanskje ikke kjøpe så mye julepynt denne gangen.

Berlin i seg selv er en helt nydelig by, selv har jeg bare vært der på våren, så nå gleder jeg meg til å se byen fylt med julelys, julemarked og den helt spesielle stemningen som plutselig dukker opp i disse storbyene når det nærmer seg jul.

I mars drar jeg og Fredrik til Paris en langhelg der vi skal se på alt som er å se, besøke EuroDisney og i følge Fredrik skal vi opp i toppen av Eiffeltårnet (da må det nevnes at jeg har farlig mye høydeskrekk).
Vi bor på et hotell ikke langt fra Eiffeltårnet og jeg som aldri har vært i Paris gleder meg som en liten unge.

Hovedturen blir rett og slett turen ut til Disneyland, jeg er en skikkelig Disney nerd som koser meg mer med bonusmaterialet enn jeg gjør med selve filmen (selv om filmene i seg selv er lykken på jord).

Den siste turen går til Spania neste sommer, vi har enda ikke bestemt oss hvor vi skal bo, da valget står mellom to forskjellige hus. Men vi gleder oss veldig.

Sånn, det er den foreløbige planen for mitt reiseår. Noen som har noen gode tips til storbyferiene mine?